JAARVERSLAG 2018

Voorwoord.

Het bestuur is zeer verheugd u de resultaten over jaar 2018 te kunnen presenteren. Nadat we het jaar 2017 hoofdzakelijk hebben gebruikt om de Stichting vorm en bekendheid te geven, werd 2018 het jaar waarop we onze beloften waar moesten maken. Na afloop van dit jaar kunnen we stellen dat de gestelde doelen ruimschoots zijn gehaald en 2018 zeer succesvol is verlopen.

Doelstelling.

De Stichting stelt mensen oud of jong met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking die graag fietsen, maar dit zelfstandig niet meer kunnen, in de gelegenheid om met een vrijwilliger samen en in groepsverband te fietsen op een duofiets met trapondersteuning.

In groepsverband fietsen brengt mensen met elkaar in contact, brengt mensen in beweging en onderweg wordt er samen koffie of theegedronken (belangrijk onderdeel om sociale contacten te leggen). Dit draagt bij aan voorkoming van een sociaal isolement, eenzaamheid en het bevordert bovendien de lichamelijke conditie. Tot eind 2018 heeft de Stichting inmiddels ruim 65 vrijwilligers op de lijst staan om mee te gaan rijden. De Stichting stelt zich ten doel om bij goed weer op alle doordeweekse dagen te gaan fietsen.

Organisatie.

Stichting Duofietsen Helmond is op 23 februari 2017 met steun van notaris Meijer te Helmond opgericht.

Alle bestuurders, coördinatoren en andere vrijwilligers zijn onbezoldigd en zijn verzekerd door de collectieve vrijwilligersverzekering van de gemeente Helmond.

Op 24 februari 2017 kreeg onze Stichting van de Belastingdienst de toekenning van een ANBI status. Dit geeft de donateur de mogelijkheid belastingvoordeel te verkrijgen op de donaties.

Stichting Duofietsen Helmond beschikt op dit moment over 6 duofietsen en een rolstoelfiets. Gezien de grote belangstelling voor het duofietsen wordt gedacht aan uitbreiding van het aantal duofietsen.

De opslag van de zes duofietsen en een rolstoelfiets vindt plaats in een grote zeecontainer welke is voorzien van elektra voor verlichting, het opladen van de fietsaccu’s en ook kan hierin het noodzakelijke onderhoud plaatsvinden. Voor het groot onderhoud zijn er afspraken gemaakt met de leverancier van de fietsen. Voor het vervoer van de duofietsen beschikt de stichting over een aanhanger voor het vervoer van 4 duofietsen. Tevens is er een fietsaanhanger voorzien van klein gereedschap voor calamiteiten onderweg en een EHBO trommel. Tijdens de ritten hebben alle vrijwilligers veiligheidshesjes aan en zijn de fietsen voorzien van fietsvlaggen zodat we goed opvallen in het verkeer.

In de loop van het jaar 2018 hebben er een 6-tal instructiedagen plaatsgevonden om de aangemelde nieuwe vrijwilligers te instrueren hoe om te gaan met de duofietsen en de mee te nemen gasten.

Gedurende het afgelopen jaar heeft het bestuur 15 maal vergaderd om in te spelen op de voortdurend veranderende situaties en activiteiten.

Publiciteit en activiteiten in 2018.

Voor noodzakelijke publiciteit hebben in 2018 o.a. de volgende bladen diverse artikelen geschreven over onze Stichting Duofietsen Helmond:

Weekblad de Loop

Weekblad Traverse

Helmonds Dagblad

Kwartaalblad Dichterbij van de Rabobank Helmond.

Video gemaakt door de LEV groep Helmond tijdens de zomerweken.

Brandevoorter Courant

Maandblad van PVGE

Maandblad KBO St. Lucia

Ditisonzewijk.nl

Een greep uit de diverse activiteiten van de Stichting in 2018.

-       Begin februari kreeg het bestuur een uitnodiging om met 2 bestuursleden het Nieuwjaarsconcert bij te wonen dat georganiseerd werd door de Roteryclub Helmond. Blij verrast werden we toen bleek dat onze Stichting bij de goede doelen was uitgekozen hetgeen onze Stichting een cheque opleverde van € 5000.-

-       Op 7 april hebben we onze Stichting in de Cacaofabriek te Helmond officieel gepresenteerd aan de Helmondse bevolking. Uitgenodigden waren burgemeester en wethouders, onze sponsoren, vrijwilligers, donateurs, alle dag en weekbladen uit Helmond en de verschillende verpleeg- en verzorgingshuizen. Na de opening door burgemeester Blanksma werd het nieuwe fietsseizoen officieel geopend.

-       Onze eerst rit vond op 9 april plaats met gasten van de Blindensoos.

-       Op 7 juli heeft de Stichting een tocht voor mensen met een beperking georganiseerd voor de LEV zomerweken waarbij een mooie video gemaakt is welke te zien is op onze website: www.duofietsenhelmond.nl Deze geeft een mooi beeld van onze activiteiten.

-       Tijdens de opening van het natuurgebied Goorlooppark in Helmond op 8 september is onze Stichting uitgenodigd door de gemeente Helmond om met onze duofietsen en genodigden het park te openen.

-       Op uitnodiging van de Rotoryclub Helmond heeft de Stichting in een gereserveerde ruimte van Lunchroom de Keyser een zeer geslaagde presentatie mogen geven over het rijden met onze duofietsen en onze Stichting. Dit naar aanleiding van de gift tijdens het Nieuwjaarsconcert.

-       Op 7 december heeft de Stichting een verzorgde middag georganiseerd in het paviljoen van de Speeltuin Helmond-West voor al onze vrijwilligers als dank voor hun bijdrage aan de Stichting en onze gasten.

-       Gedurende het jaar heeft de Stichting diverse presentaties gegeven bij diverse Helmondse verpleeg- en verzorgingshuizen.

Fietsen met onze vrijwilligers en gasten.

Gedurende het zonnige en mooie jaar zijn er dagelijks ritten gereden met onze vrijwilligers en diverse gasten. Totaal hebben we afgelopen jaar 16786 km met onze gasten gereden en hebben we ca. 800 gasten een mooie fietstocht bezorgd. Iedereen was razend enthousiast.

De dankbaarheid welke de vrijwilligers na afloop van de ritten krijgen is met geen pen te beschrijven.

Gedurende de extreem warme zomer hebben we een 3-tal weken, waarbij de temperatuur ruim boven de 30 graden kwam uit veiligheid oogpunt niet gefietst. Op 9 november hebben we de laatste rit gereden van dit jaar. Volgend jaar gaan we begin april weer starten met de ritten.

Samen zijn

Samen fietsen